image
هوش مصنوعی در حسابداری

هوش مصنوعی چیست؟

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد.
هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

تعریف ساده ای از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که مانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

تاریخچه هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی به سال های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. زمانی که نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمن پیام ها از ماشین enigma استفاده می کردند و دانشمند انگلیسی، آلن تورینگ در تلاش برای شکست این کدها برآمد. تورینگ به همراه تیمش ماشین bombe را ساختند که enigma را رمز گشایی می کرد. هر دو ماشین enigma و bombe پایه های یادگیری ماشینی (machine learning) هستند که یکی از شاخه های هوش مصنوعی یا همان Artificial intelligence می‌باشد. تورینگ ماشینی را هوشمند می‌دانست که بدون اینکه به انسان حس صحبت با ماشین را بدهد، با او ارتباط برقرار کند و این مسئله پایه علم هوش مصنوعی است یعنی ساخت ماشینی که همانند انسان فکر، تصمیم گیری و عمل کند.

رفته رفته با پیشرفت فناوری و سایر سخت افزارهای مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی، ابزار هوشمند و سرویس‌های هوشمندی به بازار عرضه شدند که از هوش مصنوعی در بسیاری از فرآیندهایشان استفاده می‌کردند. بسیاری از سرویس‌های معروفی همانند موتورهای جستجو، ماهواره‌ها و غیره از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند. با معرفی گوشی‌های هوشمند و پس از آن گجت‌های هوشمند، هوش مصنوعی گام بلندی را برای ورود به زندگی انسان‌های پشت سر گذاشت. از این زمان به بعد هوش مصنوعی برای انسان‌ها جلوه کاربردی تری پیدا کرد و انسان‌ها بیشتر با واژه هوش مصنوعی و کاربردهای آن آشنا شدند.

با ظهور تکنولوژی و به‌خصوص هوش مصنوعی، دنیای هنر نیز تغییرات گسترده‌ای کرده است. یکی از این هنرها، نقاشی است که در آن به‌واسطه‌ی هوش مصنوعی، تبدیل مستقیم خیال به تصاویر دیجیتال میسر شده است. مهم‌ترین قدم را در این مسیر، هوش مصنوعی میدجرنی (Midjourney AI) برداشته است. این تکنولوژی در حقیقت توصیف آنچه قرار است کشیده شود را به‌صورت متنی دریافت کرده و تبدیل به تصویر می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی بشر

هوش مصنوعی در امور مختلف کاربردهای فراوانی دارد. در حقیقت می توان گفت در اکثر امور روزمره از هوش‌مصنوعی استفاده می‌شود. گوشی ‌های هوشمند نمونه بارزی از استفاده از هوش‌مصنوعی در طول روز می باشد، که در انجام دادن کارها به ما کمک می‌کند.

لازم به ذکر است همین فضای مجازی که امروزه برای اکثر کارهای خود از آن استفاده می‌کنیم، نمونه ای از هوش مصنوعی می‌باشد. برخی از موارد روزمره دیگر که از هوش مصنوعی استفاده می‌شود عبارتند از:

  • اتومبیل‌های هوشمند

  • بازی‌‌های ویدیویی

  • سفر و جهت یابی

  • اسپیکرهای هوشمند

  • بهداشت و درمان

  • تجارت الکترونیک

  • اپلیکیشن‌های هوشمند

  • و غیره

هوش مصنوعی در حسابداری

هوش مصنوعی یا AI در حوزه حسابداری به اندازه‌ای که سازمان‌ها از آن بهره برده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از AI در حسابداری منجر به پیشرفت چشمگیری در سازمان‌ها شده است. این فناوری با افزایش سرعت انجام کارها، افزایش امنیت اطلاعات و دقت در تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌ها، نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده است. در نتیجه، نیروی انسانی به وظایف مهم تر رسیدگی کرده و به رشد و پیشرفت سازمان کمک کنند.

تاثیر هوش مصنوعی بر دانش حسابداری

در تمامی سازمان‌ها، انجام دادن سریع و در عین حال دقیق کارها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موضوع در زمینه حسابداری نیز اهمیت ویژه‌ ای دارد. زیرا در امور حسابداری، افراد با اعداد و ارقام و تجزیه و تحلیل اطلاعات سر و کار دارند، لذا باید دقت کافی در انجام دادن کارها داشته باشند.

هوش مصنوعی قسمت‌های مختلفی از کار حسابداری را تحت تاثیر قرار داده است. ابزارهای قدیمی مثل چرتکه و ماشین حساب تا نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای که هم اکنون در حسابداری استفاده می‌شود، هوش‌مصنوعی محسوب می‌شوند.

با استفاده از نرم افزارهایی مثل نرم افزار حسابداری ابری که همان هوش‌مصنوعی در حسابداری و امورمالی هستند، انجام عملیات محاسباتی و پردازش و تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام به بهترین نحو انجام می‌شود، و این کار باعث کاهش خطاهای آماری می‌ گردد.

با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان ‌ها مدیریت جامع را خواهند داشت و به رشد و توسعه چشمگیری دست پیدا خواهند کرد.

در این بخش قصد داریم ضمن بیان تغییراتی که از به کاربردن هوش‌مصنوعی در حسابداری ایجاد می‌شود، با مزیت‌های هوش‌مصنوعی در حسابداری و ضرورت وجود هوش‌مصنوعی در حسابداری بیشتر آشنا شوید؛ تا بتوانید هر چه بیشتر، از هوش مصنوعی در حسابداری سازمان خود استفاده کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و حسابرسی

  • کاربردهای هوش مصنوعی در حسابداری بسیار گسترده هستند، اما در اینجا به بحث درباره بخشی از مهم‌ترین کاربردها می‌پردازیم.

  • ربات‌های هوش مصنوعی در حسابداری دارای توانایی یادگیری بسیار بالا هستند. بنابراین، در صورت وقوع حتی کوچکترین خطا در حسابرسی، به سرعت خطا را شناسایی کرده و اطلاع می‌دهند. همچنین، توضیحات کاملی درباره عوامل ناشی از خطا را ارائه می‌دهند و راه حل مناسبی را برای حسابدار فراهم می‌کنند.

  • استفاده از هوش مصنوعی باعث سهولت تحلیل ستون‌های طولانی اعداد توسط حسابداران می‌شود.

  • این تکنولوژی انواع تحلیل‌ها از اطلاعات و داده‌های واحدهای اقتصادی را ارائه می‌دهد.

  • امکان پیش‌بینی نیازمندی‌های وجه نقد بر اساس سابقه جریان وجوه نقدی در شرکت ایجاد می‌شود.

  • استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود مدیران مالی بتوانند به راحتی مواد اولیه برای ادامه تولید را تأمین کنند.

  • با استفاده از آن، اعتبارسنجی اسناد مانند اسناد هزینه و دریافتی، فاکتور خرید و فروش، و سند هزینه پرداختنی به صورت خودکار انجام می‌شود.

  • استفاده از هوش مصنوعی منجر به افزایش بهره‌وری و سود شرکت می‌شود.

  • سیستم‌های حسابداری

حسابدارها  چه مهارت‌هایی در رابطه با هوش مصنوعی باید داشته باشند؟

اولین قدمی که باید بردارید، مطالعه درباره هوش مصنوعی است تا دقیقاً بفهمید که چگونه این تکنولوژی تاثیری بر شغل شما خواهد داشت. به عنوان مثال، هوش مصنوعی علاوه بر انجام محاسبات پیچیده، قادر است به خواندن و حتی نوشتن سند ها بپردازد. نرم افزارهایی که با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، قادرند اسناد قانونی، مقالات و وب سایت‌ها را بررسی کنند و مهمترین و مرتبط‌ترین مطالب را به مدیر یا حسابدار نشان دهند.


با توجه به جدید بودن هوش مصنوعی، توصیه ما به شما این است که به طور مداوم درباره آخرین پیشرفت‌های این حوزه جستجو کنید تا بفهمید که در آینده هوش مصنوعی چه نقشی در شغل حسابداری دارد و شما به‌عنوان حسابدار یا یک متخصص مالی چه مهارت‌هایی را باید برای موفقیت در آینده بازار حسابداری به دست بیاورید.

چالش‌های هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها

به همراه داشتن مزایای زیاد، هوش مصنوعی در حسابداری و مدیریت مالی چالش‌های جدیدی برای هر کسب‌وکار و تیم حسابداری و مالی ایجاد می‌کند. در زیر به مهم‌ترین چالش‌های هوش مصنوعی در این حوزه اشاره می‌کنیم:

  • هزینه تهیه سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی.

  • هزینه آموزش نیروی انسانی، از جمله حسابداران و مدیران مالی، برای استفاده از این سیستم‌ها.

  • چالش یادگیری مطالب جدید که حسابدارها بر آن می‌نمایند.

  • دشواری در تعیین مسئولیت تصمیم‌هایی که توسط هوش مصنوعی اتخاذ می‌شوند.

مسئولیت تصمیم‌های هوش مصنوعی، به عنوان موردی بسیار مهم، قابل بررسی است. هوش مصنوعی با تحلیل داده‌هایی که حسابداران ارائه می‌دهند و همچنین داده‌هایی که از منابع دیگر جمع‌آوری می‌شود، تحلیل‌ها را ارائه کرده و تصمیم‌ها را می‌گیرد. این که کدام فرد مسئول این تصمیم‌ها است، می‌تواند بسیار پیچیده باشد. در کشورهایی با تجربه بیشتر در زمینه هوش مصنوعی، قوانینی برای تعیین مسئولیت‌ها را مشخص کرده است اما همچنان نقاط خاکستری زیادی وجود دارد که مشخص نیست چه کسی مسئول تصمیم‌های هوش مصنوعی خواهد بود. 

انواع سیستم های هوش مصنوعی در حسابداری:

 

سیستم خبره یا متخصص:

سیستم خبره یا متخصص، یکی از انواع هوش مصنوعی است که در حسابداری استفاده می‌شود و بر پایه دانش انسانی و منطق استدلال انسانی در قالب یک نرم‌افزار عمل می‌کند. این سیستم معمولاً در زمینه‌هایی مانند بانکداری، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک و مدیریت تولید و عملیات استفاده میشود.

سیستم یا منطق فازی:

منطقی که اولین بار توسط ارسطو مطرح شده است، از دو قطب "درست" و "غلط" استفاده می‌کند. با استفاده از این منطق، هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی کامل اطلاعات، بررسی کند که آیا انجام یک سرمایه‌گذاری درست است یا خیر. بنابراین، در مواردی مانند حسابرسی، تصمیم‌گیری، مشاوره امور مالی، بررسی جریان های نقدینگی و میزان بازدهی سرمایه گذاری استفاده کرد.

 سیستم یا الگوریتم ژنتیک:

این سیستم که تاثیر گرفته از نظریه داروین در سال های 1960 و 1975 است به بهینه سازی امور کمک میکند و از آن در مواردی مثل: کشف تقلب مالی، پیش بینی ورشکستگی، مدیریت تولید، پیش بینی تورم، پیش بینی ریسک و ارزیابی دارایی استفاده می شود.

سیستم یا شبکه عصبی مصنوعی:

این سیستم، یک روش پردازش اطلاعات و مبتنی بر سیستم های عصبی بیولوژیکی است که شبکه های مغزی به صورت موازی در آن قرار می گیرند و بهترین و دقیق ترین سیستم نسبت به سایر سیستم ها می باشد.
این سیستم بسیار قوی و توانمند است به طوری که قادر است به مسائل ریاضی و حسابداری سخت و پیچیده که با روش های سنتی و انسانی قابل حل نیستند، تحلیل و حل کند. از این روش در فعالیت هایی مانند پیش بینی قیمت سهام و روند آن در آینده، قیمت گذاری سهام جدید، تحلیل های پیچیده حسابرسی، تصویب اعتبارات، ارزیابی ورشکستگی بانک ها و سایر موسسه های مالی، برآورد قیمت تمام شده و… از آن استفاده میشود.

سیستم هوش مصنوعی ترکیبی:

در این روش، سیستم منطق فازی و سیستم منطق عصبی مصنوعی ترکیب می‌شوند و این دو با هم یک سیستم یکپارچه و کارآمد را به وجود می‌آورند که در هر زمینه‌ای می‌توان از آن بهره برد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تأثیر هوش مصنوعی بر دنیای حسابداری آشنا کنیم. در دنیای امروز و با وجود سرعت رقابت بین کسب و کارها، دوری از دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی با توجه به کاربردها و مزایایی که دارد، اجتناب ناپذیر است و برای پیشرفت‌های بزرگ نیازمند همراهی با تغییر بزرگ است. 

فینتو، جدید ترین نسل نرم افزار حسابداری

فینتو، نرم افزار حسابداری آنلاین جدیدترین نسل نرم افزارهای حسابداری است. در مقابل نسل قبلی، نیازی به نصب نرم افزارهای پیچیده و هزینه های گران ندارد. شما میتوانید از هر جایی و در هر زمان به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید و بدون محدودیت به امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت تست رایگان دارد. شما میتوانید با کلیک بر روی تصویر زیر یک حساب کاربری ایجاد کنید و با فینتو انجام تمام امور حسابداری خود را شروع کنید.

دوره آموزش جامع حسابداری

مسئولیت محافظت از اسناد مالی محرمانه شرکت‌ها و مؤسسات به عهده حسابدار است. حسابدار باید گزارش‌های مالی را با جزئیات کامل و قدرت زیاد به مدیر ارائه کند. این گزارشات به عنوان مبنای تصمیم‌گیری‌های مالی در آینده شرکت عمل می‌کنند. اگر حسابدار نتواند به درستی عمل کند، سیستم تجاری به طور قطعی نابود خواهد شد. تصمیم‌گیری‌های شرکت بر اساس بررسی سود و زیان موجود در حساب‌های مالی انجام می‌شود. این مسئله نقش حیاتی حسابدار را در بقای یک شرکت و جلوگیری از ورشکستگی آن تأکید می‌کند.


دوره جامع حسابداری تنها راهی است که برای یادگیری تکنیک‌ها و تخصص‌های این حرفه وجود دارد. امروزه، تمام شرکت‌ها، اصناف و سازمان‌ها برای انجام امور مالی خود به تیم حسابداری نیاز دارند. آموزش حسابداری از طریق ارتقای توانایی‌ها و مهارت‌های فردی، شانس را شما برای ورود سریع به بازار کار و کسب درآمد افزایش می‌دهد. در دوره آموزش جامع حسابداری آموزش‌های لازم برای افزایش مهارت در بخش‌های زیر ارائه می‌شود:

  • مدیریت درآمد‌ها

  • برنامه‌ریزی برای افزایش منابع مالی و پس‌انداز سازمان

  • مدیریت درآمد و مخارج

  • حذف مخارج اضافی و مدیریت دارایی‌ها

  • کاهش ضرر‌های مالی و افزایش بهره‌وری تجاری

  • نظم‌دهی به برنامه‌های مالی

  • آموزش جدیدترین نرم‌افزار‌های حسابداری

  • مدیریت دارایی‌ها در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

  • حسابرسی مالی

  • بررسی میزان سود و زیان در بازه زمانی معین

ضرورت وجود هوش مصنوعی در حسابداری

تغییر و تحولات فناوری به طور کامل در تمامی امور حائز اهمیت هستند و نمی توان آنها را انکار کرد. بنابراین، تأثیر هوش مصنوعی در حسابداری و امور حسابرسی نیز به طور قاطع قابل مشاهده است. البته، لازم است که علم حسابداری با تغییرات ناشی از این تکنولوژی را هماهنگ کند. هوش مصنوعی از قابلیت بالایی در ارائه خدمات حسابداری برخوردار است. به همین دلیل استفاده از این امکان شگفت انگیز در رسیدگی به امور حسابداری ضروری است.

تغییرات حاصل از هوش مصنوعی در امور حسابداری

استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری به تغییرات عظیم در امور حسابداری منجر شده است. یکی از تغییرات مهم ناشی از هوش مصنوعی در حوزه مالی، عدم نیاز به نیروی انسانی در مجموعه های اقتصادی است. این تغییر علاوه بر کاهش هزینه های مجموعه، باعث حداقل شدن خطاها و اشتباهات در حسابداری می شود. همچنین، یکی از تغییرات مفید دیگر ناشی از استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری، قابلیت بازیابی اطلاعات از بین رفته است.

هوش مصنوعی و آینده حسابداری

همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی در تمامی فعالیت‌‌ها، از جمله در فعالیت ‌هایی که نیاز به دقت و سرعت زیاد جهت انجام امور دارند، کاربرد بسیار زیاد دارد. حسابداری و امور مالی یکی از این نوع فعالیت‌ها می‌باشد که انجام امور مالی باید با دقت و سرعت فراوانی انجام گیرد. لذا هوش‌مصنوعی در حسابداری کاربرد زیادی دارد و با به کار بردن هوش‌مصنوعی، آینده حسابداری پیشرفت فراوانی خواهد داشت.

آینده حسابداری با هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری منجر به انجام دقیق و سریع تمامی کارها می‌شود. بنابراین، آینده حسابداری با هوش مصنوعی تغییرات و تحولات زیادی خواهد داشت. با استفاده از هوش مصنوعی، حسابداران نیازی به انجام دستی کارهای سخت و محاسباتی ندارند و تمامی این کارها و تجزیه و تحلیل‌ها با استفاده از هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

همچنین حسابداران وقت آزاد بیشتری خواهند داشت و می توانند تمرکز و تلاش بیشتری را در کارهای مهم که باعث رشد و موفقیت شرکت می‌شود، داشته باشند.

نقش هوش مصنوعی در حسابداری مدرن

در مورد نقش هوش مصنوعی در حسابداری مدرن، باید ذکر کرد که با پیشرفت فناوری، حسابداران نیازمند آموزش‌های لازم هستند تا بتوانند خود را با مسائل جدید وارد کنند. این وظیفه بسیار چالش برانگیز است.

اگر به یادگیری حسابداری علاقمندید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی حسابداری شرکت کنید و همچنین خود را برای ورود به بازار کار آماده کنید. برای شروع، میتوانید از دوره صفر حسابداری که دوره آشنایی با حسابداری است، استفاده کنید.

در حالی که هوش مصنوعی میتواند با تغییراتی کوچک در برنامه‌نویسی خود، خود را با فناوری‌های جدید تطبیق دهد. به همین دلیل، با پیشرفت فناوری، نیاز به هوش مصنوعی در حسابداری روز به روز بیشتر می‌شود.

هوش مصنوعی میتواند با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جدید در کار، حسابداری را از مدل‌های سنتی به مدل‌های مدرن تغییر داده. لذا در حسابداری مدرن، با استفاده از هوش‌مصنوعی انجام امور مالی با پیشرفته‌ ترین و جدید ترین روش‌ها و به طور دقیق و با سرعت زیاد انجام می‌گیرد. در نتیجه هوش مصنوعی می تواند حسابداری مدرن را بالاتر برده و مدرن تر کند.

برچسب ها
back to top